Raport bieżący nr 14/2008
Raport dotyczący stosowania przez Netia S.A. zasad ładu korporacyjnego w 2007 roku (14/2008)
Podstawa prawna
Inne uregulowania
Zgodnie z §29 ust. 5 Regulaminu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A przyjętego na mocy uchwały nr 12/1170/2007 Rady Nadzorczej Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie z dnia 4 lipca 2007 roku, Zarząd Netia S.A. ("Netia" lub "Spółka") niniejszym przekazuje raport dotyczący stosowania przez Spółkę w 2007 roku zasad ładu korporacyjnego zawartych w dokumencie "Dobre praktyki w spółkach publicznych 2005".
a) Zarząd Spółki oświadcza, iż w 2007 roku Spółka przestrzegała zasad ładu korporacyjnego zawartych w "Dobrych praktykach w spółkach publicznych 2005" zgodnie z deklaracją przedstawioną przez Spółkę w raporcie bieżącym z dnia 21 marca 2007 r. będącą powtórzeniem deklaracji opublikowanej przez Spółkę w raporcie bieżącym z dnia 30 czerwca 2005 r. Dokument ten przedstawiał stanowisko Spółki co do zakresu przestrzegania ładu korporacyjnego wraz z uzasadnieniem odmowy przestrzegania wskazanych przez Spółkę zasad. Wszystkie zasady ,co do których spółka zadeklarowała gotowość ich przestrzegania, były przez Spółkę w 2007 roku przestrzegane. W związku z wejściem w życie w dniu 1 stycznia 2008 roku "Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW" Zarząd Spółki oświadcza, iż doceniając znaczenie zasad ładu korporacyjnego zawartych w tym dokumencie oraz rolę jaką zasady te odgrywają w umacnianiu transparentności spółek giełdowych, dokłada wszelkich starań aby zasady o których mowa powyżej były stosowane w Netii w jak najszerszym zakresie.
b) Opis sposobu działania Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy i jego zasadniczych uprawnień oraz prawa akcjonariuszy i sposobu ich wykonywania
Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Netii ("WZA") działa w oparciu o przepisy kodeksu spółek handlowych oraz Statutu Netii. WZA zwoływane jest poprzez obwieszczenie zamieszczone w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. O ile przepisy kodeksu spółek handlowych lub Statutu Netii nie stanowią inaczej, uchwały WZA podejmowane są bezwzględną większością głosów oddanych, przy czym głosy wstrzymujące się są traktowane jak głosy oddane. Zgodnie ze Statutem, uchwały dotyczące połączenia Spółki, rozwiązania Spółki, zbycia przedsiębiorstwa Spółki albo jego zorganizowanej części podejmowane są większością trzech czwartych głosów oddanych. Uchwały dotyczące wycofania akcji Spółki z publicznego obrotu, wycofania akcji Spółki z notowań na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie lub połączenia wywołującego te same konsekwencje, podejmowane są większością czterech piątych głosów oddanych przy obecności co najmniej połowy kapitału zakładowego. Uchwały WZA wymagają sprawy zastrzeżone przepisami kodeksu spółek handlowych, a w szczególności decyzje w sprawie podziału i przeznaczenia zysku osiągniętego przez Spółkę. Zgody WZA nie wymaga nabycie oraz zbycie prawa własności nieruchomości, prawa użytkowania wieczystego, a także udziału w tych prawach, bez względu na wartość nabywanego lub zbywanego prawa. Zarząd przedstawia propozycje uchwał WZA Radzie Nadzorczej do wcześniejszego zaopiniowania.
Projekty uchwał dostarczane są członkom Rady Nadzorczej nie później niż na dziesięć dni przed terminem WZA. Jeżeli jednak Rada Nadzorcza nie przedstawi opinii w sprawie którejkolwiek z proponowanych uchwał najpóźniej na jeden dzień przed terminem WZA, taka uchwała będzie uważana za pozostawioną bez opinii Rady Nadzorczej. Negatywna opinia lub brak opinii Rady Nadzorczej nie stanowią przeszkody w podjęciu uchwały przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy. Akcjonariusze mogą uczestniczyć w WZA oraz wykonywać prawo głosu osobiście lub przez pełnomocników. Członkowie Zarządu Spółki oraz pracownicy Spółki nie mogą być pełnomocnikami na WZA. Statut Spółki przewiduje możliwość uchwalenia przez WZA Regulaminu Walnego Zgromadzenia określającego zasady jego funkcjonowania.
Zgodnie ze Statutem Spółki, poza tysiącem akcji zwykłych imiennych serii A oraz tysiącem akcji uprzywilejowanych imiennych serii A1, na kapitał zakładowy Spółki składają się akcje zwykłe na okaziciela. Posiadacze akcji uprzywilejowanych imiennych serii A1 powołują i odwołują jednego członka Rady Nadzorczej Spółki. Zbycie jakichkolwiek akcji uprzywilejowanych imiennych serii A1 powoduje utratę powyższych przywilejów. Zamiana akcji imiennych serii A1 na akcje na okaziciela jest niedopuszczalna. Prawa akcjonariuszy Spółki, w tym prawa akcjonariuszy mniejszościowych, wykonywane są w zakresie i w sposób zgodny z przepisami kodeksu spółek handlowych.
c) Skład osobowy oraz zasady działania organów zarządzających i nadzorczych Spółki oraz ich komitetów.
1. Zarząd Spółki działa w oparciu o przepisy kodeksu spółek handlowych oraz Statutu Spółki. Zgodnie ze Statutem Spółki Zarząd składa się z nie więcej niż 10 członków, których liczbę ustala Rada Nadzorcza. Na dzień przedstawienia niniejszego raportu w skład Zarządu Spółki wchodzą: Mirosław Godlewski – Prezes Zarządu, Piotr Czapski, Jonathan Eastick, Bertrand LeGuern i Tom Ruhan. Członków Zarządu powołuje i odwołuje Rada Nadzorcza. Członkowie Zarządu powoływani są na 5-letnią kadencję. Rada Nadzorcza ustala i zmienia wynagrodzenie oraz ustala inne warunki zatrudniania członków Zarządu., a także ustala i zmienia plany motywacyjne dla członków Zarządu. Zgodnie ze Statutem Spółki Zarząd kieruje działalnością Spółki, podejmuje uchwały niezbędne do wykonywania zadań oraz reprezentuje Spółkę wobec sądów, władz, urzędów oraz osób trzecich. Da Zarządu należą sprawy nie zastrzeżone do wyłącznej kompetencji Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy i Rady Nadzorczej. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów. Do składania oświadczeń w imieniu Spółki uprawnieni są dwaj członkowie Zarządu działający łącznie lub członek Zarządu z prokurentem łącznie. Rada Nadzorcza może określić zasady funkcjonowania Zarządu Spółki w Regulaminie Zarządu.
2. Rada Nadzorcza Spółki działa w oparciu o przepisy kodeksu spółek handlowych, Statutu Spółki oraz Regulaminu Rady Nadzorczej Spółki Netia S.A. (link do Regulaminu: http://inwestor.netia.pl/korporacja,regulamin.html). Rada Nadzorcza Spółki składa się nie więcej niż z siedmiu członków. Członków Rady Nadzorczej powołuje Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy na 5-letnią kadencję, z tym, ze jednego członka Rady Nadzorczej powołują i odwołują posiadacza akcji uprzywilejowanych imiennych serii A1. Na dzień przedstawienia niniejszego raportu w skład Zarządu Spółki wchodzą: Wojciech Sobieraj – Przewodniczący, Constantine Gonticas – Wiceprzewodniczący, Raimondo Eggink, Bogusław Kasprzyk, Bruce McInroy, Tadeusz Radzimiński i Pantelis Tzortzakis. Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego wybiera Rada Nadzorcza spośród swoich członków.
Wiceprzewodniczący wykonuje uprawnienia Przewodniczącego Rady Nadzorczej przewidziane w Statucie w przypadku wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego z jakiejkolwiek przyczyny do czasu wyboru nowego Przewodniczącego, a także w okresie jego choroby lub okresowej niezdolności do pełnienia funkcji. Przewodniczący Rady Nadzorczej jest uprawniony do oddania decydującego głosu w przypadku równego rozkładu głosów członków Rady Nadzorczej w głosowaniu. Ponadto Przewodniczący jest uprawniony do zwoływania i przewodniczenia na posiedzeniach Rady Nadzorczej, jak również do wykonywania innych uprawnień zwyczajowo związanych z pełnioną przez niego funkcją. Zgodnie ze Statutem Spółki zawsze przynajmniej dwóch członków Rady Nadzorczej to członkowie niezależni. Na dzień przedstawienia niniejszego raportu pięciu członków Rady Nadzorczej spełnia kryteria niezależności określone w Statucie Spółki oraz w Dobrych Praktykach Spółek Notowanych na GPW. Członkowie Rady Nadzorczej otrzymują wynagrodzenie za wykonywanie funkcji członków Rady Nadzorczej zgodnie z przyjętym przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Regulaminem Wynagradzania Członków Rady Nadzorczej.
Do kompetencji Rady Nadzorczej należy ogólny nadzór nad działalnością Spółki. Uchwały Rady Nadzorczej wymagane są w sprawach zastrzeżonych do kompetencji Rady Nadzorczej w kodeksie spółek handlowych oraz w § 16 pkt 3 Statutu Spółki (link do Statutu: http://inwestor.netia.pl/korporacja.html). O ile Statut Spółki nie przewiduje w tym zakresie wyjątków, uchwały Rady Nadzorczej podejmowane są bezwzględną większością głosów oddanych za (głosy wstrzymujące się będą traktowane jak głosy oddane). Uchwały Rady Nadzorcze mogą być podejmowane jeżeli na posiedzeniu obecne jest quorum. Quorum stanowi większość całkowitej liczby członków Rady Nadzorczej.
Zgodnie ze Statutem posiedzenia Rady Nadzorczej zwoływane są przynajmniej raz na kwartał. Przewodniczący zwołuje także posiedzenia Rady Nadzorczej na pisemny wniosek Zarządu Spółki lub każdego członka Rady Nadzorczej.
3. W ramach Rady Nadzorczej działają dwa komitety stałe: Komitet ds. Audytu oraz Komitet ds. Nominacji i Wynagrodzeń. Członkowie Komitetów Rady Nadzorczej wybierani są przez Radę Nadzorczą spośród jej członków. Na dzień przedstawienia niniejszego Raportu skład komitetów kształtuje się w następujący sposób: (i) Komitet ds. Audytu: Raimondo Eggink oraz Bruce McInroy; (ii) Komitet ds. Nominacji i Wynagrodzeń: Constatntine Gonticas oraz Bogusła Kasprzyk.
Zadaniem Komitetu ds. Audytu jest doradztwo na rzecz Rady Nadzorczej w kwestiach właściwego wdrażania zasad sprawozdawczości budżetowej i finansowej oraz kontroli wewnętrznej Spółki oraz grupy kapitałowej (w rozumieniu przepisów Ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. z późniejszymi zmianami) i współpraca z biegłymi rewidentami Spółki. Posiedzenia Komitetu ds. Audytu odbywają się nie rzadziej niż raz na kwartał przed opublikowaniem przez Spółkę sprawozdań finansowych.
Zadaniem Komitetu ds. Nominacji i Wynagrodzeń jest wspomaganie osiągania celów strategicznych Spółki poprzez przedstawianie Radzie Nadzorczej opinii i wniosków w sprawie kształtowania struktury zarządzania, w tym w kwestii rozwiązań organizacyjnych, systemu wynagrodzeń oraz doboru kadry o kwalifikacjach odpowiednich dla budowy sukcesu Spółki. Zasady, zakres i sposób funkcjonowania Komitetów Rady Nadzorczej zostały szczegółowo uregulowane w Regulaminie Rady Nadzorczej Spółki Netia S.A. (link do Regulaminu: http://inwestor.netia.pl/korporacja,regulamin.html)
d) Opis podstawowych cech stosowanych w Spółce systemów kontroli wewnętrznej i zarządzania ryzykiem w odniesieniu do sporządzania sprawozdań finansowych.
Zarząd Spółki jest odpowiedzialny za system kontroli wewnętrznej w Spółce i jego skuteczność w procesie sporządzania sprawozdań finansowych i raportów okresowych przygotowywanych i publikowanych zgodnie z zasadami Rozporządzenia z dnia 19 października 2005 r. w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych.
Za przygotowywanie sprawozdań finansowych i raportów okresowych Spółki odpowiedzialny jest departament finansowy kierowany przez Dyrektora ds. Finansowych - Członka Zarządu.
Dane finansowe będące podstawą sprawozdań finansowych i raportów okresowych pochodzą ze stosowanej przez Spółkę miesięcznej sprawozdawczości finansowej i zarządczej. Kierownictwo średniego i wyższego szczebla departamentu finansowego pod przewodnictwem Dyrektora ds. Finansowych - Członka Zarządu po zamknięciu księgowym każdego miesiąca kalendarzowego analizuje wspólnie wyniki finansowe Spółki w porównaniu do założeń budżetowych.
Zidentyfikowane błędy korygowane są na bieżąco w księgach Spółki zgodnie z przyjętą polityką rachunkowości. Spółka stosuje zasadę niezależnego przeglądu publikowanej sprawozdawczości finansowej bez względu na to czy obowiązek przeglądu lub badania wynika z przepisów prawa. Publikowane kwartalnie śródroczne sprawozdania finansowe i raporty okresowe oraz dane finansowe będące podstawą tej sprawozdawczości poddawane są przeglądowi audytora Spółki. Przeglądowi podlega w szczególności adekwatność danych finansowych oraz zakres koniecznych ujawnień. Wyniki przeglądu kwartalnego lub badania prezentowane są przez audytora kierownictwu departamentu finansowego Spółki na spotkaniach podsumowujących oraz Komitetowi Audytu. Sprawozdania finansowe i raporty okresowe po zakończeniu przeglądu lub badania przez audytora przesyłane są członkom Komitetu Audytu Spółki. Ponadto Dyrektor ds. Finansowych - Członek Zarządu przed zatwierdzeniem przez Zarząd okresowej sprawozdawczości finansowej do publikacji przedstawia Komitetowi ds. Audytu istotne aspekty kwartalnego/rocznego sprawozdania finansowego - w szczególności ewentualne zmiany zasad rachunkowości, ważne oszacowania i osądy księgowe, istotne ujawnienia i transakcje gospodarcze. Zatwierdzenie okresowej sprawozdawczości finansowej do publikacji następuje po akceptacji Komitetu ds. Audytu. Ponadto audytorzy przedkładają Komitetowi ds. Audytu informacje o niedociągnięciach mechanizmów kontroli, stwierdzonych w trakcie badania sprawozdań finansowych. Wszelkie zalecenia wynikające z przeglądu procedur zarządzania ryzykiem i mechanizmów kontroli wewnętrznej są stopniowo wdrażane.